Min tankar just på MS dagen !

 

Denna text nedan tänkte jag dela med mig av. Jag skrev den i vintras. Och tycker den passar en dag som denna då det är MS dagen. Komentera gärna med dina tankar om texten....

Från att vara frisk till att leva med en kronisk sjukdom

Steget kan känns overkligt långt ibland .Men jag vet att fallet inte alls är så.Utan att man skall inte ta livet förgivit. För livet kan verkligen vända på en sekund. Och ge en känsla av tvivel om att detta aldrig någonsin kommer att gå vägen.

Det första jag tänkte på efter att jag fått diagnosen på att leva med en kronisk sjukdom, varför just jag och varför just nu. Sedan kom det en lättad över mig. Dels för att jag fick förklaringen till alla mina symtom, men det var också massor utav frågor om hur framtiden ska bli. Då kändes det som allt inom mig brast och tårarna bara rann från mina ögon. Men det är en tid som alla drabbade måste gå igenom. Innan livet kan gå vidare.

Så jag är verkligen tacksam för att allt jag klarar av att göra. Jag brukar tänka på att följ min hjärna i livet och låt inte ditt hjärta stanna. För med skratt, vilja och kärlek kommer man långt. Genom att tala om att jag har MS, så förstår andra mig. Låter dem fråga för ingen ska ha rätt att vara tyst. Nu försöker jag lära känna min kropp igen och se vad som pågår i min kropp. Mycket jag gjorde innan jag fick diagnosen klarar jag att göra nu, fast det tar bara längre tid. Men det ska jag säga att det finns saker som jag saknar att göra, just för att jag inte klarar av dem. Men då får man hitta nya saker att göra istället. Men jag försöker att leva ett helt vanligt familjeliv, så långt jag klarar av att vara med. Jag kanske inte är den mamman som förr kunde spela fotboll och ta långa promenader. Men jag kan pyssla och hitta på saker där jag kan vara med. Som fru så kan jag trots min sjukdom i alla fall vara med på inköp och ha egen tid med maken. Fast jag kanske måste ta hjälpmedel till hjälp för att visa saker skall fungera för mig.

En gång var jag frisk och fri, nu måste jag lära mig att leva med en kronisk sjukdom.

 

Malin
2013-06-02 @ 16:55:59
URL: http://Frokenms.blogg.se

Hej. Fint skrivet. Jag vill inte att ms ska styra mig och mitt tänk.
Jag och ms går. Bredvid varandra ..... Kram

Svar: Hej och tack för att du gillade min text.
familjensvard.blogg.se/mammamedms




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0